Svar: 15 mdr. og vil ikke spise

29. januar 2007

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Gitte

Det lyder umiddelbart som om det er aftensmaden der giver problemer hjemme hos jer og at din dreng spiser godt i løbet af dagen.

Det er meget normalt at børn når et tidspunkt hvor de bare er for trætte til at koncentrere sig om maden og sådan er det nogle gange om aftenen. Efter en lang dag, så er det svært at koncentrere sig. Derfor vil være det være en rigtig god idé at I tilbyder jeres dreng godt med mad i løbet af dagen og her sørger for at han får forskellige grøntsager, kød osv. - altså det man ofte spiser om aftenen. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis han kan spise lidt grønt sidst på eftermiddagen. De fleste børn er faktisk lidt sultne omkring kl. 17, imens du skal forberede aftensmaden og det er her en god idé ikke bare at stikke dem en riskiks, men at sørge for at de får noget sufficient.

Til aftensmaden er det vigtigt at han serveres det samme som I andre spiser. Der er ingen idé i at lave specielle retter til ham, han spiser det jo ikke alligevel. Så I skal lave mad, som han også kan spise, servere lidt af gangen og så lade ham gå igang. Og derudover er det dagsindtaget I bør koncentrere jer om.

Derudover tænker jeg at det vil være en god idé at stoppe med flaske. Det lyder lidt som om jeres dreng synes det er en dejlig måde at slappe af på og en let måde at få fylde i maven - men det er jo mere rigtig mad han har behov for. Spørgsmålet er også om han mon ikke kan være så bevidst at han ved at hvis han 'klager' længe nok, så får han flasken. Måske er det derfor ikke flaske han skal have, når han sent på aftenen eller i løbet af natten vågner - men i stedet en klapsammen mad?

Ikke fordi han skal til at spise om natten, men simpelthen fordi han reelt er sulten. Han skulle jo så meget gerne lære at spise sig mæt i løbet af dagen, så det slet ikke bliver nødvendigt med andet end det.

En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød. ...

Annonce

... Mælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, evt. lidt juice at drikke eller vand.

Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, sildepostej, grøntsagsmos kan bruges på brød, avokado. Tilbehør af ærter, majs, gulerod, peberfrugt. Vand af kop.
Der er intet i vejen for at tilbyde ham lidt af aftensmaden, hvis I har lidt rester tilbage. Det kan være lidt kylling, frikadelle, pasta der kan varmes lidt igen og lignende.

Eftermiddag: En lille skål tykmælk med lidt frugtmos eller frisk frugt, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør og måske lidt ost eller en lille smule marmelade. Vand af kop

Før aftensmad: Et lille fad med lidt agurker, ærter, majs, peberfrugt, gulerod og lignende. Det er vigtigt med noget sundt her, så I kan tage det lidt mere roligt om aftenen, hvor der så glider mindre ned.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften: Serveres samme mad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, forskellige grøntsager. Han kan spise det hele uden problemer. Han kan få en portion frugtgrød med mælk til dessert og drikke vand af kop.

Til natten: En lille kop lun mælk, som han kan sidde i sin seng og få - som en overgang da han jo gerne skulle lærer at sove uden at få noget her.

I skriver at han spiser godt i vuggestuen og det er rigtig godt. Men I skal sikre jer at han spiser godt når han er hentet og samtidig sikrer jer at hans indtag også er i orden, når det er weekend.

Det er lidt hårdt, når de sådan kræver mælk om natten fordi man selv er så utrolig træt og har svært ved at finde overskud til andet end at give dem det. Men en flaske mælk bliver hurtigt meget og I alt løber det op i 450 ml - det må unægteligt tage pladsen op for den rigtige mad i løbet af dagen.

Så der er nok ikke nogen vej uden om - mælkeindtaget skal skrues ned, flaskerne udskiftes med en kop - og så lad os se om ikke det vil give en ændring.

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor