Svar: 15 mdr. og vil ikke spise
29. januar 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Gitte
Det lyder umiddelbart som om det er aftensmaden der giver problemer hjemme hos jer og at din dreng spiser godt i løbet af dagen.
Det er meget normalt at børn når et tidspunkt hvor de bare er for trætte til at koncentrere sig om maden og sådan er det nogle gange om aftenen. Efter en lang dag, så er det svært at koncentrere sig. Derfor vil være det være en rigtig god idé at I tilbyder jeres dreng godt med mad i løbet af dagen og her sørger for at han får forskellige grøntsager, kød osv. - altså det man ofte spiser om aftenen. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis han kan spise lidt grønt sidst på eftermiddagen. De fleste børn er faktisk lidt sultne omkring kl. 17, imens du skal forberede aftensmaden og det er her en god idé ikke bare at stikke dem en riskiks, men at sørge for at de får noget sufficient.
Til aftensmaden er det vigtigt at han serveres det samme som I andre spiser. Der er ingen idé i at lave specielle retter til ham, han spiser det jo ikke alligevel. Så I skal lave mad, som han også kan spise, servere lidt af gangen og så lade ham gå igang. Og derudover er det dagsindtaget I bør koncentrere jer om.
Derudover tænker jeg at det vil være en god idé at stoppe med flaske. Det lyder lidt som om jeres dreng synes det er en dejlig måde at slappe af på og en let måde at få fylde i maven - men det er jo mere rigtig mad han har behov for. Spørgsmålet er også om han mon ikke kan være så bevidst at han ved at hvis han 'klager' længe nok, så får han flasken. Måske er det derfor ikke flaske han skal have, når han sent på aftenen eller i løbet af natten vågner - men i stedet en klapsammen mad?
Ikke fordi han skal til at spise om natten, men simpelthen fordi han reelt er sulten. Han skulle jo så meget gerne lære at spise sig mæt i løbet af dagen, så det slet ikke bliver nødvendigt med andet end det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød. Mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, evt. lidt juice at drikke eller vand.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, sildepostej, grøntsagsmos kan bruges på brød, avokado. Tilbehør af ærter, majs, gulerod, peberfrugt. Vand af kop.
Der er intet i vejen for at tilbyde ham lidt af aftensmaden, hvis I har lidt rester tilbage. Det kan være lidt kylling, frikadelle, pasta der kan varmes lidt igen og lignende.
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med lidt frugtmos eller frisk frugt, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør og måske lidt ost eller en lille smule marmelade. Vand af kop
Før aftensmad: Et lille fad med lidt agurker, ærter, majs, peberfrugt, gulerod og lignende. Det er vigtigt med noget sundt her, så I kan tage det lidt mere roligt om aftenen, hvor der så glider mindre ned.
Aften: Serveres samme mad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, forskellige grøntsager. Han kan spise det hele uden problemer. Han kan få en portion frugtgrød med mælk til dessert og drikke vand af kop.
Til natten: En lille kop lun mælk, som han kan sidde i sin seng og få - som en overgang da han jo gerne skulle lærer at sove uden at få noget her.
I skriver at han spiser godt i vuggestuen og det er rigtig godt. Men I skal sikre jer at han spiser godt når han er hentet og samtidig sikrer jer at hans indtag også er i orden, når det er weekend.
Det er lidt hårdt, når de sådan kræver mælk om natten fordi man selv er så utrolig træt og har svært ved at finde overskud til andet end at give dem det. Men en flaske mælk bliver hurtigt meget og I alt løber det op i 450 ml - det må unægteligt tage pladsen op for den rigtige mad i løbet af dagen.
Så der er nok ikke nogen vej uden om - mælkeindtaget skal skrues ned, flaskerne udskiftes med en kop - og så lad os se om ikke det vil give en ændring.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske